Alle scholen in 2015 gezond

De PvdA wil dat alle scholen in 2015 gezond zijn.

Gezonde scholen zijn rookvrij, verkopen geen gefrituurde snacks of energy drinks en hebben aandacht voor sport en bewegen. Daarnaast nemen alle gezonde scholen in Nederland het tegen elkaar op tijdens de ‘Gezonde Spelen’ in een strijd wie zich de ‘Gezondste school van Nederland’ mag noemen. Dit staat in een gezamenlijke verklaring van lokale PvdA-lijsttrekkers, waaronder Maarten Hoelscher uit Huizen, en de PvdA-Tweede Kamerfractie.

Steeds meer Nederlandse kinderen hebben overgewicht, inmiddels is zelfs 13 procent van de kinderen te zwaar. Scholen, sportverenigingen en gemeenten moeten hun handen ineen slaan om kinderen uit te dagen meer te gaan sporten en gezond te eten. Zo voorkomen we gezondheidsklachten nu en op latere leeftijd, want jong geleerd is oud gedaan.

Een goed voorbeeld, doet goed volgen. Daarom roken leraren en leerlingen die ouder zijn dan 18 jaar niet op school en op het schoolplein. Ook worden speciale themadagen georganiseerd met topsporters, die kinderen kunnen inspireren door te laten zien hoe leuk het is om gezond en sportief te leven. Tot slot is ook een gezonde leeromgeving van groot belang. Scholen met onvoldoende ventilatie en frisse lucht moeten daarom worden gemoderniseerd. 'Met name het Erfgooierscollege in Huizen is echt toe aan een nieuw schoolgebouw' aldus Maarten Hoelscher. 'Ook de Huizermaat kan deels een modernisering gebruiken. Onze kinderen hebben recht op het beste onderwijs in goede en moderne schoolgebouwen. Daar willen wij als PvdA Huizen met voorrang in investeren.'

De afgelopen jaren is er door het college van Huizen al veel geïnvesteerd in nieuwe onderkomens voor Huizer scholen. Zo werden (deels) nieuwe gebouwen opgeleverd voor de Van der Bruggenschool en de Beatrixschool. PvdA onderwijswethouder Liesbet Tijhaar opende onlangs nog het spiksplinternieuwe kindcentrum 'De Optimist' in de wijk Stad en Lande.