Bezoek aan de bewoners van Zeelt

Zaterdag ,28 juni 2014  heeft de PvdA-fractie een bezoek afgelegd aan de bewoners van de Zeelt 6 . Aanwezig waren Vincent, Evelien, Marco, Susanne en Vivian
Zij hebben allen een verstandelijke beperking en zij wonen daar met begeleiding van de Stichting Philadelphia.

Na een warme ontvangst en een kop koffie of thee luisterden we naar Vincent die graag in gesprek wilde met de PvdA. Heel trots vertelt Vincent over zijn werk in de groenvoorziening en bij Connexxion. Hij zorgt er voor dat de bussen schoon en verzorgd de weg op gaan. Naast deze dagbesteding zit Vincent in de cliëntenraad; net als Evelien.  Evelien is ook bewoners van de Zeelt  en zij is werkzaam bij de verpakkingsafdeling van de Tomingroep. Naast haar werk is zij gek op honden en op dit moment op zoek naar een hond, die ze graag voor de eigenaar wil uitlaten.

Vincent en Evelien kunnen heel goed uit de voeten in het begeleid wonen maar een grote ergernis is dat ze het sanitair moeten delen met de medebewoners. De kleine slaapkamer mag ook best wat groter. Liefst zouden ze in een soort van appartement willen wonen met een eigen douche/wc en een zitkamer en slaapkamer apart. Tenslotte gaat het om (jong-)volwassenen, die ook een eigen leefruimte nodig hebben. Zij willen vrienden kunnen ontvangen, hun hobbies kunnen uitoefenen en privacy hebben. Een mix van wonen met andere mensen die zorg nodig hebben zou een goede optie kunnen zijn, bijvoorbeeld met ouderen of mensen van Visio. Zo kan de nodige zorg worden gedeeld.

Naast de wensen aangaande de huisvesting zijn er ook wensen op het gebied van de dagbesteding. Zo zijn er ideeen om een restaurant te beginnen dat wordt gerund door mensen met een beperking, naar voorbeeld van Puur Smaeck in Hilversum. Dat zou hen veel reistijd en -kosten schelen.

Graag zien de bewoners van Philadelphia dat hun wensen op de politieke agenda komen zodat ook zij een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Geen overdreven eis zou je zeggen!

Met de boodschap van de bewoners nemen wij na twee uur afscheid. Niet voordat wij met eigen ogen hebben kunnen zien wat de bewoners bedoelen. Zij hebben een punt; zo zien wij zelf!

Wij zeggen toe om na de zomerreces hiervoor aandacht te vragen in de Huizer politiek en gaan kijken welke oplossing mogelijk is om hun wensen te vervullen.