Dagje meelopen op wijkcentrum

Al lang in de planning en op de dag van de oproep om meer de straat op te gaan, heb ik een dag meegelopen op de Draaikom, het wijkcentrum dicht bij de Oostermeent.

Zij hebben een aantal projecten lopen, waaronder het Geheugenhuis, voor opvang en begeleiding van ouderen. Ik heb vooral gekeken bij  Tijd voor Meedoen, waar inwoners zelf met ideeën komen, mensen erbij halen, een plan maken en met slechts weinig ondersteuning vanuit Versa Welzijn, leuke activiteiten opzetten voor buurtbewoners, mensen met een beperking, mensen met pensioen of tussen twee banen. Denk aan  Nederlandse taalles, dansles, taarten bakken, muziek maken, fiets les, mensen die in de Draaikom met elkaar afspreken, kinderclub, de boekenkast, mensen die de krant komen lezen, de geef en neemshop (dit is geen complete lijst). Ook is er een moestuin voor eigen gebruik, kippen voor de eieren en dagelijks een (goedkope en lekkere!) lunch te krijgen.
 Andere vrijwilligers zijn bezig met opknappen van een partij PC's (gekregen van de gemeente), die ze voor hergebruik klaar maken voor mensen met een kleine beurs. De administratie, de inrichting en de gezellige koffie- en lunchruimte, alles wordt door vrijwilligers gedaan. Coördinator en verbinder is Astrid Veerman, die met veel bezieling de mensen ondersteunt. Een leuke en leerzame dag, goed om te zien hoe creatief mensen eigenlijk zijn en hoe goed ze zelf dingen kunnen organiseren.

wijkcentrum4a.JPG

wijkcenturm5a.JPG