PvdA en Leefbaar Huizen voelden de wethouder over de kwestie aan de tand. ( i.v.m. Subsidieverzoek Huizer Ondernemer)

HUIZEN - Het had nooit mogen gebeuren dat ondernemer Ron Exalto van Elvic HD Videoproductions al sinds oktober 2014 op een antwoord van de gemeente Huizen wacht. Dat gaf wethouder Marianne Verhage donderdag in de commissie ABM toe. PvdA en Leefbaar Huizen voelden de wethouder over de kwestie aan de tand.

Exalto diende in oktober 2014 een subsidieverzoek in voor het maken van een promotievideo over Huizen. In april 2015 stuurde hij een herinnering. Drie maanden later deed hij dat nogmaals. Uiteindelijk stelde de Huizer ondernemer de gemeente in gebreke. Huizen is nu verplicht een dwangsom van 1.260 euro te betalen.

Verhage gaf de fout van de gemeente volmondig toe. ,,Ik word hier wel even stil van. De verontwaardiging die u proefde, had ik ook wel. Ik hoop dat u ziet dat ik het oprecht heel naar vind dat dit gebeurd is’’, aldus Verhage in antwoord vragen van PvdA-fractievoorzitter Maarten Hoelscher.

Volgens Verhage is het subsidieverzoek blijven liggen door langdurige ziekte van de behandelend ambtenaar. Het werk had overgenomen moeten worden, maar dat is niet gebeurd. ,,Dat is niet goed’’, erkende de wethouder.

Eerder moest de gemeente Huizen ook al dwangsommen betalen aan de Stichting Kunst en Cultuur wegens het overschrijden van de wettelijke reactietermijn van zes weken. Volgens Verhage hebben beide overschrijdingen met dezelfde oorzaak te maken. Ze acht het risico op herhaling zeer klein aangezien de gemeente op een geautomatiseerd systeem overstapt, waarmee beantwoording van binnengekomen stukken wordt bewaakt.

Hoelscher vroeg de wethouder wanneer ondernemer Exalto nu antwoord kan verwachten. ,,Ik ga er ook vanuit dat u anders zult kijken naar het verzoek’’, aldus Hoelscher. Verhage zegde toe dat de aanvraag direct in behandeling wordt genomen. Over het wel of niet honoreren liet ze zich niet uit.

Bron: G&E  Michel van den Bergh - 29-1-2016, 13:19 (Update 29-1-2016, 13:19)